Magi i kräl är rätt så fritt och öppet för tolkning. Krälare kommer först i kontakt med magi i form av formler.
Formler
En formel har tre komponenter. Ett aktord, ett skruvord och ett tingord. Du kanske känner igen dessa som verb, adjektiv och substantiv. Vi mer bevandrade inom språkvetenskapen vet ju att även andra ord utöver adjektiv kan modifiera hur ett substantiv tolkas så som particip i både presens och perfekt och ävslägn mig överbord genast snälal
Slå magislag mot lynne för att lyckas med en formel.
Om du bär rustning dras rustningens vikt av från ditt lynnevärde vid magislaget.
Om du misslyckas får du slå på fadästabellen. Vid magiska fadäser spelar det roll hur högt över lynne du slår. Större misslyckanden resulterar i värre fadäser.
Du kan spendera orktärningar för att få magin att göra skada, vara ihållande, eller påverka flera.
En slagen orktärning kan innebära något av följande:
Antal påverkade.
Skada utdelad.
Tid i rundor om formeln utförs i strid.
Tid i stunder om formeln utförs i kräl.
...eller något annat.
Betala t3 av valfri KV. Slå t6 för aktordet, sedan en t20 för skruvordet och en till t20 för tingordet.
Aktordet beskriver hur formeln framförs av magikern. Skruvordet och tingordet är öppet för tolkning av spelarna. Du betalade priset. Formeln lyder dig.
Samma formel behöver inte ha samma utgång vid olika tillfällen.
När du skapar din krälare kan du lära dig hur många formler du vill (förutsatt att du överlever), men när du spelar måste formlerna komma någonstans ifrån.
Formler kan dyka upp i ditt medvetande på olika sätt. Vissa presenteras på vackra pergamentrullar, eller lärs ut i muntlig tradition, medan andra tränger sig på oinbjudna från viskningar i kloakerna.
Formeln misslyckas om inget annat anges.
*se jagad
Formeln kommer från...