Du har lika många platser i din packning som din råstyrka, och de flesta föremål tar en plats. Du kan inte bära mer än vad du har platser. Saker du bär i händerna räknas inte till denna gräns så länge de inte tar mer än en plats per hand.
Vaxljus kan buntas ihop så att tre stycken tar en plats.
Facklor kan buntas ihop så att två stycken tar en plats.
Mynt och andra småsaker tar inte direkt någon plats men buntar över 100 stycken tar en plats.
Rustningar kan ta upp till tre platser.
Om en tärning i ljusslaget visar 1 slocknar ljuskällan. Om ljuskällan utsätts för vind eller fukt läggs ytterligare tärningar till ljusslaget. Om ljuskällan slocknar måste du slå på mörkertabellen.
Se reglerna för ljus och mörker.
Obeväpnade anfall gör 1 skada och har stridsmanövern Knuffa.
Stridsmanövrar kan användas efter ett lyckat anfallsslag om ingen annan manöver gjorts samma runda, eller istället för anfallsskada vid en reaktion. Se strid.
Knuffa (Alla vapen/obeväpnad) - flytta bak fienden två meter. Skada (igen) om flytt omöjlig.
Svängom - du slinker runt bakom fienden och har fördel på nästa anfallsslag mot den.
Avväpna - fiendens vapen hamnar två meter bort.
Skuffa - flytta fienden två meter i valfri riktning. Skada (igen) om flytt omöjlig.
Fäll - fienden faller till marken.
Sidosving - skada fienden bredvid.
Armbågsstöt* - Skada (igen), ta en stress.
*kan ej användas vid reaktion
Fienders anfallsslag måste vara över din RV för att träffa - så rusta upp dig om du inte vill bli monstermat. Utan rustning har du rustningsvärde 0 (RV0). Tyngre rustning väger mer.(<-brodyrvarning)
Din rustnings vikt dras av från lynne när du gör magislag.
En pryttel är något som visar sig vara användbart vid ett senare tillfälle - begränsat till vanlig äventyrsutrustning såsom rep, kikare eller en klase vitlök. Du behöver inte vid köptillfället specificera vad det är för en pryttel, utan det gör du när du använder den.
Pryttlar kostar t6+5 mynt och tar en plats. Om du inte har råd efter att ha slagit för kostnaden får du inte slå om. Du kan spendera dina mynt på annat, men du har inte råd med fler pryttlar.
Om du stöter på en ogrävd grop kan du bestämma att en av dina pryttlar är en spade så att du kan göra slag i saken. Den prytteln är då “låst” som spade, och kan inte helt plötsligt bli ett fiskespö.
Pryttlar kan inte vara ljuskällor, vapen, eller rustningar. det skulle du ha tänkt på innan mörkret tog dig