exempel på ifyllt karaktärsblad
Har värden mellan 1 och 18. Slå t20 under eller lika med krälvärdet för att lyckas med en utmaning.
KALLSINNE: Avståndsvapen, hoppa undan, smyga, sikta, lönnmörda
RÅSTYRKA: Närstridsvapen, ge på däng, lyfta och knuffa, orka, motstå sjukdom
ÄRA: Andakt, göra intryck, kontakt med högre makt, bibehålla moral
LYNNE: Formler, tänka, luras, rationalisera
Dessa värden sänks inte lättvindigt, men om ett värde sjunker till 0 dör du.
Du har en orktärning (t6) för varje krälvärde över 10, och ytterligare en orktärning för varje krälvärde som nått 18.
Orktärningar spenderas på gard, anfallsakada, eller magisk kraft. Slå dina spenderade orktärningar för att se hur stark gard eller magisk kraft du orkar uppbåda.
Du återfår spenderade orktärningar när du vilat en stund.
Tänk på att fiender ser om du är orkeslös.
Gard är som livpoäng eller hit points. Det är vad som hindrar dig från att ta stryk när någon slår dig. När du tar skada drar du av det från din gard. Om du tar skada utan att ha garden uppe, eller om skadan du tar sänker din gard till 0, tar du stryk.
Att höja garden är att göra sig redo för strid. Du höjer garden genom att slå - och därmed spendera - minst en av dina orktärningar, räkna samman resultatet, och sedan dra av din stress.
Om stressen gör att din gard blir 0 eller lägre våndas du.
Detta gör alla direkt i början av striden, utan att använda en handling eller manöver.
Efter att ha höjt garden tar du 1 stress.
Att stärka garden är en manöver som gör att du kan spendera en (1) orktärning för att stärka din gard med tärningens resultat.
Din gard kan inte överstiga ditt högsta krälvärde.
När du träffar med ett anfallsslag kan du ta i och spendera en (1) orktärning för att öka skadan med resultatet.
Orktärningarna kan avgöra en formels skada, tid, och antal drabbade. Se magi.
Stress är en ansamling av "skada" utanför strid. Stress dras av från värdet när du slår för att höja garden.
(Eller alla slag med orktärningar?)
Om du tar skada utan att ha garden uppe, eller om skadan du tar sänker din gard till 0, tar du stryk. Om du redan tagit stryk en gång går du till nästa nivå av stryk, i nedanstående ordning. De negativa effekterna från lägre nivåer av stryk håller även i sig de högre.
För varje skadetärning tar du ytterligare 1 skada.
tbd
Du kan inte stärka gard.
I närstrid kan du göra ett vredesslag: Ett (o)heroiskt anfall med nackdel - om det lyckas dör både du och din fiende.
Om du tar stryk när du är knäckt dör du. Överlämna karaktärsbladet till spelledaren och gör en ny krälare.
Om du redan våndats en gång går du till nästa nivå av vånda, i nedanstående ordning. De negativa effekterna från lägre nivåer av vånda håller även i sig de högre.
Nackdel på moralslag.
Slå alla grundslag med t4 lägre i krälvärdet.
Du kan inte våndas av stress (till exempel när du höjer garden).
Slå på skräcktabellen varje gång ett ljusslag visar 6.
Om du våndas när du är hemsökt blir du galen. Överlämna karaktärsbladet till spelledaren och gör en ny krälare.
Tillstånd är saker som påverkar krälare på olika sätt. De kan vara positiva eller negativa och ha en mekanisk eller social effekt. Allt från ihållande skador eller förbannelser, till kändisskap eller titel, till beroenden eller mutationer.
Du kan bära lika tungt som din råstyrka och de flesta föremål väger 1. Om tyngden av det du bär uppgår till din bärgräns är du belamrad, och kan inte bära mer. Saker du bär i händerna räknas inte till denna gräns så länge de inte väger mer än 1 per hand.
Vaxljus kan buntas ihop så att tre stycken väger 1.
Facklor kan buntas ihop så att två stycken väger 1.
Mynt och andra småsaker väger ingenting, men buntar över 100 stycken väger 1.
Rustningar kan väga upp till 3.
När du vilar en stund återfår du dina spenderade orktärningar. Men inget mer.
Krälare måste sova ett kvartsdygn per dygn.
Ett kvartsdygn motsvarar ca 30-40 stunder, så efter 100 stunder av aktivt kräl är det dags att börja tänka på refrängen.
Krälare som inte sover efter tre vakna kvartsdygn måste slå råstyrka en gång per stund, eller ta en (1) stress.
När du sover kan du antingen stressa av eller läka stryk.
Stressa av
Sänk din ansamlade stress med t6. Om din stress överstiger ditt högsta krälvärde efter att du har vilat våndas du.
Läka stryk
Sänk stryknivån till en mildare grad.
All denna vånda då?
Det finns ännu inga kända sätt frigöra sig från våndan. Antidepp och terapi?
Under karaktärsskapanadet gav erfarenheterna dig lite utrustning och förmågor, och kanske hjälpte dig att forma bilden av vem krälaren är. Men nu då? Väl i spel har jag väl ingen nytta av mitt förflutna?
Jo-ho-hoo, då!
Förutsatt att situationen tillåter kan en spelare åkalla sina erfarenheter för att till exempel kontakta eller bli kontaktad av någon från sitt förflutna.
Detta görs med ett slag mot erfarenhetens KV. Om det lyckas är det relativt gynnsamt. Annars kan det bli komplikationer.
Detta kan göras en gång per krälare och spelpass.