Många gånger när man vill förbereda ett äventyr fastnar man (jag) ofta på frågan "varför?" Varför finns det här är och varför är den här grejen intill? I Kräl blir "Varför?" en eftertanke. Vi tar det sen helt enkelt. Man kan anpassa saker efter spelets gång.
Stridsscener behöver mer än två lag som står i linje och slår på varann. Likt rumtabellen växer här fram en områdestabell tänkt att göra krältrakterna mer dynamiska och mångdimensionella.
1. höjdskillnader
- 1. bergsvägg
- 2. trappa
- 3. balkong
- 4. byggnadsställning
- 5. husvägg
- 6. staty
- 7. bro
- 8. kyrktorn
- 9. balkonger
2. svåröverkomligt avstånd
- 1. ravin
- 2. flod
- 3. folksamling
- 4. rosenbuskar
- 5. kvicksand
- 6. helig mark
- 7.
3. en kraft i rörelse
- 1. flod
- 2. väderkvarn
- 3. tusen vildgäss
- 4. vulkan
- 5. snöskred
- 6. trafik
- 7. bisonhjord
4. förfärligt oljud
- 1. en vild orkester
- 2. fabrikens slammer
- 3. stadens larm
- 4. tusen vildgäss
- 5. vattenfall
- 6.
5. skymd sikt
- 1. en vägg med en skottglugg
- 2. buskage
- 3. ett litet hus
- 4. rök
- 5. mörker
- 6. ruiner
- 7. trång korridor
6. det alla vill åt
- 1. fotbollen
- 2. pengarna
- 3. nödbromsen
- 4. apan med nyckeln
- 5.
- 6.
7. Typ av område
- 1. marknad
- 2. gravplats
- 3. sovsal
- 4. trädgård
- 5. kapell
- 6. lektionssal
- 7. slagfält
- 8. fängelsehåla
- 9. skepp i hamn
- 10.
Byggen
-krypta
-tempel
-slott
-borg
-källare
-kloak
-stadens gator
-båt
-spökhus
-bro
Naturen
-skog
-grotta
-vulkan
-flod
-svald hel
-
Belägen
-på en kulle
-i en grop
-på en ö
-vid en gammal skog
-bland trädtopparna
-mellan två osläckbara eldar
-i en soptipp
-
Tabell för att ge ytterligare stoff till krälet. Slå en t4 för varje krälare som har en erfarenhet med anknytning till platsen och se motsvarande kategori nedan.
+ i tabellen innebär positiv erfarenhet.
- i tabellen innebär negativ erfarenhet.
Om krälaren har en misslyckad erfarenhet inom kallsinne och t4:an visar 1 innehåller krälet det som står vid -K på Miljö, vertikalitet osv, dvs ett "Djupt, djupt hål...".
Miljö, Vertikalitet, Lukter, Ljus och mörker, Energi
+K - Till havs! Skeppet är gammalt, men sjunker nog inte med skatten.
-K - Djupt, djupt hål med stegar, rep och gömslen längs väggarna. Trilla inte!
+R - Ett färskt slagfält. Men alla är inte döda.
-R - Ett torn upp till molnen.
+Ä - Rök eller dimma ligger tät.
-Ä - 2t6 gravkumlar som huserar utdöda ätter. Vardera hög täcks av olika blommor.
+L - Mörka dagar. Något har lagt sig över himlen.
-L - Gränsbefästningen vid storfloden har stått oanvänd länge. Nu har fackelsken siktats där flera nätter i rad.
Hot, Fällor, Fiender, Onda, Faror, Försämring
+K - En jättelik köttätande växt har flyttat in här. Dess rankor sträcker sig överallt, snärjer byten och drar dem till gapet.
-K - Dörrar som låses bakom en. Fällgaller som delar gruppen.
+R - En oresonlig bjässe tjudrad vid en instabil maskin.
-R - Svampar med giftiga sporer täcker nästan hela området.
+Ä - Mänskliga skurkar som saknar moral.
-Ä - Skeletten lever. En förbannelse får dem att slita sig ur sina värdkroppar när de dör.
+L - Eldsprutande trappsteg. Det kan när som helst börja läcka in vatten.
-L - Fallgrop fylld med avföring och ett slemmigt monster. Men nog glimmar skatter där nere?
Belöningar, Skatter, Pengar, Altare, Vänner, Fredliga invånare
+K - En fet skattkista med guld, smycken och juveler.
-K - Herrelösa hundar som alla har... (t6): 1. tre ben. 2. ett öga. 3. snövit päls. 4. inga tänder. 5. halsband märkta SOL. 6. svalt en del av en kung.
+R - En stor familj som bara vill bruka jorden.
-R - Två magiska svärd, mystiskt sammanlänkade.
+Ä - Ett gudaplanterat fruktträd.
-Ä - Rober Ränkessmidare, furstens värsta fiende.
+L - Kvacksalvare med hjärta av guld.
-L -
Mysterier, Omen, Ledtrådar, Planer
+K - Någon som hoppar mellan hustak.
-K - De kom från vattnet. Lämnar våta fläckar överallt.
+R - En jättemussla med en gigantisk pärla får havet att glimra.
-R - Ett stort ägg gör adeln konfys. Deras ändlösa spekulationer går ut över deras undersåtar.
+Ä - I blixtrarnas sken syns vägen till det gyllene riket.
-Ä - En ny stjärna tänds. Astrologer och profeter i öppna bråk på gatorna.
+L - Spår av en tidigare krälexpedition och de öden den gått till mötes
-L - Snacket går bland de talande träden. De vill bränna sina döda bröder.
Slå på mörkertabellen om ljuset slocknar. En mörkertabell kan vara olika beroende på vilka hot som lurar.
spöket kommer!
råttor springer över golvet.
viskningar vid örat. ära eller våndas
spindelnät i ansiktet. en stund att ta bort.
något faller från taket, ta stress
golvet rämnar. hamna på våningen under. kallsinne eller stryk. (Rumtabellen!)
1. apor kommer och snor grejer
2. vildkatten anfaller
3. välvilliga eldflugor
4. halkar ner för en brant. (Områdestabell?)
5. snärjs upp i trädet av en fälla/orm
6. det blixtrar till och börjar regna
hungerskalv
magväktare
magsyraflod.
Valfri KV:
+stryk ELLER vånda.
-stryk OCH vånda
tandtroll
nymåne
månskära, tilltagande
halvmåne, tilltagande
oval måne, tilltagande
fullmåne
oval måne, avtagande
halvmåne, avtagande
månskära, avtagande